onsdag 6 januari 2010

Premiär!

Hoppas ni har haft en härlig trettondag, för många kanske den sista lediga dagen på jul och nyår? Vi har avnjutit en god kalkonmiddag hemma hos min mamma, med sällskap av bror och hans familj. Lite julklappsutdelning blev det också eftersom de var i fjällen på julafton när vi andra firade jul.

Kom hem nu ikväll och fick äntligen tid över till att göra premiärsådden! Idag blev det lite chilipeppar och paprika som fick komma i jorden. Vill så så här tidigt, för jag sår även för att sälja i min affär, både plantor och sedan frukterna som blir. Förra året blev det lite sent så jag fick ingen vidare skörd. Jag har ju förmånen att ha ett växthus som jag ska dra igång i början av februari, efter att jag plastat in det med bubbelplast och satt igång värmefläkten där.



Lite av det jag sått idag. Jag beställde faktiskt fröerna redan i höstas, väldigt förutseende för att vara jag ;0) Chilipeppar Habanero, De Cayenne, Early Jalapeno och Fish pepper blev det. I paprikaväg blev det gul paprika Golden Calwonder, "vanlig" röd och grön California Wonder och lila Tequila.

Härligt att äntligen få sätta fingrarna i jorden igen...


Tänk att man kan bli så glad över lite vanliga vita lappar.

Första sådden med katter i huset, vilket visade sig inte vara jättelätt, med en nyfiken, liten, helvild Sixten som undrar varför matte får smutsa ner på bordet på det viset! Men man får väl se det som god hjälp att få jorden tilltryckt ;0)


Nu står mina fröer högt uppe, i säkert förvar från galna katter, ovanpå varmvattenberedaren där de får en god, varm start med undervärme.

ha en bra fortsatt kväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar